Zestawy rozmówek do matury ustnej z języka angielskiego - wyśmienite do poćwiczenia przed maturą, zarówno dla nauczycieli jak i uczniów. Zawierają tylko zadanie I - czyli i polecenia do scenek rodzajowych, zadanie II, opis ilustracji i pytania do niej z przyczyn technicznych nie mogą być opublikowane, ale można ich znaleźć wiele w różnych innych źródłach. Życzę przyjemnej pracy z moimi scenkami!!!
mgr Beata Bober-Bralich I. ODGRYWANIE RÓL
Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.
A. Udzielanie i uzyskiwanie wskazówek i informacji
Jesteś w Londynie, masz plan metra i chcesz dojechać do Trafalgar Square: • zapytaj policjanta o drogę do najbliższej stacji metra • poproś o wskazanie na planie trasy przejazdu • zapytaj o cenę biletu do metra
(rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Studiujesz w Londynie. Wróciłeś/Wróciłaś z weekendu ze złamaną nogą. Opowiedz koledze z akademika: • z kim i gdzie spędziłeś/spędziłaś ubiegły weekend • jak doszło do wypadku • co się wydarzyło po wypadku
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
C. Negocjowanie
W czasie pobytu w Anglii rozmawiasz z koleżanką o spędzeniu sobotniego wieczoru: • zaproponuj wyjście na spacer • odrzuć jej propozycję pójścia do teatru • przekonaj ją o zaletach spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
II. ODGRYWANIE RÓL
Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.
A. Udzielanie i uzyskiwanie wskazówek i informacji
Jesteś w Londynie w księgarni. Chcesz kupić kilka książek angielskich: • sprecyzuj, jakie książki cię interesują • zapytaj o cenę wybranej przez ciebie książki • dowiedz się, czy jako student/studentka otrzymasz rabat przy zakupie książek
(rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Będąc w Anglii spóźniłeś/spóźniłaś się na spotkanie z przyjacielem z powodu wypadku : • określ, gdzie miał miejsce ów wypadek • opisz okoliczności zdarzenia • powiedz, jak ostatecznie dotarłeś/dotarłaś do celu
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
C. Negocjowanie
Jesteś uczestnikiem/uczestniczką wymiany młodzieżowej w Oxford. Z angielskimi przyjaciółmi ustalacie program na następny dzień: • nie zgadzasz się na proponowany piknik, zasugeruj wyjście do kina • przekonaj ich, że twoja propozycja jest lepsza ze względu na pogodę • zaproponuj wspólny wybór filmu
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
III. ODGRYWANIE RÓL
Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.
A. Udzielanie i uzyskiwanie wskazówek i informacji
Dzwonisz do biura podróży w Anglii: • poinformuj, skąd dzwonisz • zapytaj o cenę tygodniowego pobytu w Blackpool • dowiedz się, jakie jest usytuowanie kempingu
(rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Z okazji twoich urodzin dzwoni do ciebie kolega z Anglii ze spóźnionymi życzeniami. Kilka dni wcześniej urządziłeś/urządziłaś przyjęcie z tej okazji. Opowiedz mu: • ile osób. przyszło, kto był i gdzie się ono odbyło • co robiliście przez cały wieczór • jaki oryginalny prezent dostałeś/dostałaś od swoich przyjaciół
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
C. Negocjowanie
Gościsz u siebie w domu kolegę z Anglii, który dużo pali: • dajesz mu do zrozumienia, że palenie mu szkodzi, a tobie przeszkadza • nie zgódź się z jego argumentacją i przedstaw mu negatywne strony palenia • przyjmij jego propozycję kompromisu
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
IV. ODGRYWANIE RÓL
Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Jesteś przewodnikiem grupy. Pragniesz zarezerwować bilety do muzeum w Londynie. Dzwonisz do biura rezerwacji: • przedstawiasz się, krótko charakteryzujesz grupę • prosisz o informacje na temat ciekawostek związanych z muzeum • ustalasz datę i godziny, dowiadujesz się, czy na miejscu są przewodnicy
(rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Wracasz z dwutygodniowego pobytu w Anglii w ramach wymiany międzyszkolnej: • przedstawiasz rodzinę, która cię podejmowała • mówisz, co zwiedziłeś/zwiedziłaś • mówisz, co cię zdziwiło lub zaskoczyło
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
C. Negocjowanie
Twój angielski kolega chce podjąć pracę i nie myśli o kontynuowaniu nauki po maturze: • przekonaj go, ze warto podjąć studia • nie zgódź się z argumentami kolegi i podaj inne • zaakceptuj decyzję o podjęciu studiów i pracy dorywczej
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
V. ODGRYWANIE RÓL
Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Masz spotkać się po latach z angielskim przyjacielem z dzieciństwa. Telefonicznie informujesz go o: • miejscu i czasie spotkania • mówisz mu, jak teraz wyglądasz • informujesz go jak cię rozpozna
(rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Będąc w Anglii uczestniczyłeś w spotkaniu na temat „Zdrowy i higieniczny tryb życia”. Po powrocie do Polski opowiadasz koleżance o: • przebiegu i organizacji spotkania • diecie, jaką zalecają lekarze dietetycy • wnioskach wypływających z tego spotkania
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
C. Negocjowanie
Podczas pobytu grupy angielskiej w Polsce organizujesz wieczór poświęcony piosence polskiej: • zaproponuj wysłuchanie kilku polskich piosenek, reprezentujących różne typy muzyki • nie zgódź się z krytyką tego rozwiązania • zaproponuj zaproszenie jakiegoś zespołu muzycznego
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
VI. ODGRYWANIE RÓL
Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
W czasie wymiany międzyszkolnej rozmawiasz z kolegą z Anglii i informujesz go o nadchodzących Dniach Literatury w Twoim mieście: • informujesz o rodzajach i terminach prelekcji • podajesz, co będzie rewelacją tego tygodnia • pytasz, czy jest zainteresowany wyjściem na jakiś występ
(rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Uczestniczyłeś/Uczestniczyłaś w obozie z osobami niepełnosprawnymi w Anglii. Opowiadasz kolegom: • gdzie i w jakich warunkach odbywał się obóz • na czym polegała twoja praca • jak ten pobyt wpłynął na ciebie
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
C. Relacjonowanie
Rozpoczynasz studia w Anglii. Wprowadzasz się do akademika. Twoi współlokatorzy są w trakcie przestawiania mebli: • wyrażasz swoje zdumienie z proponowanego ustawienia mebli • nie zgadzasz się na wyrzucenie niektórych mebli • przedstawiasz swój projekt i podajesz swoją argumentację
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
VII. ODGRYWANIE RÓL
Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
W pociągu spotykasz Anglika. Zaczynacie rozmowę: • przedstaw się • zapytaj z jakiego regionu pochodzi • dowiedz się, jak można tam ciekawie spędzić wakacje
(rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Dzwonisz do przyjaciela w Anglii i relacjonujesz mu powódź, której byłeś świadkiem. Powiedz: • gdzie i kiedy miało to miejsce • co się dokładnie wydarzyło • jakie były skutki tej katastrofy
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
C. Relacjonowanie
W ramach wymiany młodzieży gościsz kolegę z Anglii: • zaproponuj zwiedzanie zamku w Pszczynie • odrzuć propozycję pójścia do kawiarni • zgódź się na zwiedzanie bez przewodnika i pójście do kawiarni
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
VIII. ODGRYWANIE RÓL
Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
W czasie pobytu w Anglii kolega zaprasza cię na urodziny: • zapytaj o datę i miejsce przyjęcia • potwierdź swoją obecność • poproś o wskazówki dotyczące dojazdu
(rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Podczas wakacji w Anglii byłeś/byłaś na koncercie. Po powrocie opowiadasz: • kto i gdzie występował • jak reagowała publiczność • jakie były twoje wrażenia po koncercie
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
C. Relacjonowanie
W czasie pobytu w Londynie chcesz z koleżanką kupić wspólny prezent dla kolegi: • zaproponuj kupno książki • odrzuć jej propozycję kupna płyty • zaproponuj oddzielne zakupienie prezentu
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
IX. ODGRYWANIE RÓL
Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Rozpoczynasz studia w dużym mieście w Anglii. Szukasz mieszkania. Udajesz się do biura pośrednictwa nieruchomości: • zapytaj o możliwości wynajęcia kawalerki w pobliżu uczelni • przedstaw swoje oczekiwania • zapytaj o cenę mieszkań w tej części miasta
(rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Przyleciałeś/przyleciałaś samolotem z Warszawy do Londynu. Na lotnisku czeka na ciebie angielski kolega. Opowiadasz mu: • jak się czułeś/czułaś podczas lotu • co podawano do jedzenia i do picia • w jakim towarzystwie leciałeś/leciałaś i o czym rozmawialiście
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
C. Negocjowanie
Podczas kursu językowego w Anglii dzielisz pokój z cudzoziemką, która jest nałogową palaczką: • zaproponuj, żeby nie paliła w pokoju • przedstaw jej swoje argumenty i nie zgódź się z jej • zaproponuj inne miejsce na palenie
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
X. ODGRYWANIE RÓL
Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Chcesz spędzić wakacje na kempingu w Dover. Dzwonisz tam i pytasz: • o tygodniowy koszt pobytu rodziny „2+2” • o warunki panujące na kempingu • o sposoby spędzenia wolnego czasu na kempingu i w okolicy
(rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Przyjechałeś/Przyjechałaś z Rybnika do Londynu. Opowiadasz angielskiemu koledze: • w jakim towarzystwie podróżowałeś/podróżowałaś • co widziałeś/widziałaś z okien autokaru • jakie niespodzianki spotkały cię na trasie
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
C. Negocjowanie
Rodzina angielska proponuje wspólne spędzenie wieczoru: • proponujesz wyjście do kina • nie zgadzasz się z ich opinią, że film który chcesz zobaczyć nie jest wart obejrzenia • przyjmujesz wreszcie ich propozycję pójścia do teatru
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
XI. ODGRYWANIE RÓL
Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Jesteś na dworcu kolejowym w Yorku. W informacji pytasz o: • połączenie do Manchester w godzinach porannych • cenę biletu w obie strony • możliwość spożycia posiłku w czasie podróży
(rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Zwiedzałeś Londyn i byłeś świadkiem kradzieży. Przedstaw policjantowi przebieg wydarzeń: • podaj okoliczności kradzieży • opisz wygląd złodzieja • opisz drogę ucieczki złodzieja
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
C. Negocjowanie
Twoje małżeństwo przeżywa kryzys i chcesz z kimś o tym porozmawiać. Dzwonisz do koleżanki mieszkającej w Belgii, a z którą zaprzyjaźniłeś/zaprzyjaźniłaś się studiując w Cambridge: • przekaż jej twoją decyzję o rozwodzie • nie zgódź się z jej propozycją zaniechania tej decyzji • zgódź się na ponowne i dokładne przemyślenie twojej decyzji
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
XII. ODGRYWANIE RÓL
Zapoznaj się z opisem trzech sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.
A. Uzyskiwanie i udzielanie informacji i wskazówek
Informujesz angielskich kolegów o pomyśle założenia stowarzyszenia polsko-angielskiego „Młodzi i Europa”. Opowiadasz: • kto jest inicjatorem tego pomysłu • jakie są warunki uczestnictwa • co będzie głównym zadaniem stowarzyszenia
(rozmowę rozpoczyna uczeń)
B. Relacjonowanie
Dzielisz się ze znajomą z Anglii wrażeniami z pobytu w jej kraju jako au pair: • opowiadasz o rodzinie, która cię podejmowała • mówisz o swoich obowiązkach • określasz, na ile ten pobyt był dla ciebie pożyteczny
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
C. Negocjowanie
Jesteś gościem zaprzyjaźnionej rodziny angielskiej. Pragniesz podjąć wakacyjną pracę – zbieranie owoców: • przekonujesz ich o potrzebie połączenia przyjemnego z pożytecznym • nie zgadzasz się na przyjęcie kieszonkowego • sugerujesz, aby towarzyszyła ci córka rodziny, u której mieszkasz w czasie zbiorów
(rozmowę rozpoczyna nauczyciel)
|